Ontwikkelingsdoelen leerjaar 1:

Doel 1: Veel uitgebreider vooronderzoek doen: In dit jaar heb ik vooral geleerd dat zonder een vooronderzoek je project echt prut gaat worden. De eerste en tweede periode van dit jaar had ik dat niet gedaan en wist ik tot bijna het einde niet eens waar het allemaal over ging. 'Do your research!!'

Doel 2: Andere meer aan het woord laten gaan. Ik merkte van mijzelf dat ik heel graag de leiding over alles wou nemen, en ik weet dat dit geen slechte eigenschap is, maar ik deed het te veel. Ik wou alles volgens mijn manier terwijl andere misschien wel een veel betere oplossing hadden. Dit is niet perse een fout maar wel een leerpunt.

 

Ontwikkelingsdoelen leerjaar 2:

Als eerst wil ik even zeggen dat mijn ontwikkelingsdoelen van leerjaar 1 erg goed zijn gelukt. Vooral leren om het vooronderzoek goed te doen is mij goed afgegaan omdat ik nu veel meer inzicht had waar de opdracht over ging. nu de doelen:

Doel 1: Voor de helft van de tijd bij elke perioden had ik geen planning of een hele zwakke planning. Dit is heel vervelend omdat je iedere keer weer moet opzoeken wat je moet gaan doen in de les, sommige mensen uit mijn verschillende stamgroepjes (het groepje waar je per project in zit) gingen soms zelfs gewoon gamen omdat ze niet wisten wat ze konden doen. Zo had ik 2 van de 3 keer mijn project niet op tijd af. conclusie: een planning is heel belangrijk!

Doel 2: Let op je eigen werk, en niet op dat van een ander. In de drie verschillende periodes merkte ik dat ik vaak andere mensen ging helpen om iets te bouwen of om iets te zagen maar dit zorgt voor achterstand op mijn eigen project. Ik heb gemerkt in de derde periode dat als je op je eigen werk focust dat alles dan ook gelijk veel sneller klaar is.

Ontwikkelingsdoelen leerjaar 3:

Het eerste wat ik kwijt wil is dat het eerste ontwikkelingsdoel van vorig jaar heel erg heeft geholpen, maar dat ik met mijn tweede ontwikkelingsdoel nog veel moeite heb. Ik merk dat ik veel door de klas loop en ook veel gericht was op andere projecten dan die van mijzelf. 

doel 1: Niet te veel blijven hangen bij een bepaalde ontwerp/onderzoek fase. In dit jaar heb ik veel gemerkt dat ik bij bepaalde fases (vooral in het onderzoeken) blijf hangen. Dit komt omdat bijvoorbeeld bij 'probleem analyseren' heel veel kan vinden op het internet en ik heb altijd zo een gevoel alsof ik niet genoeg gedaan heb. Dus wil ik graag leren om juist snel langs deze stappen te gaan zodat je meer tijd hebt voor andere belangrijke dingen.

Doel 2: Meerdere ontwerpvoorstellen uitwerken, en meer experts opzoeken om dingen te vragen. Dit jaar ben ik er ook achter gekomen dat het veel handiger is als je meerdere ontwerpvoorstellen moet uitwerken waarbij de handig het hulp van experts kan gebruiken. Bij de derde periode was ik de laatste paar lessen erachter gekomen met behulp van de opdrachtgever dat er een veel betere oplossing was dan dat wij hadden, en dit vond ik erg jammer want als ik dat eerder gedaan was het eindproduct ook veel beter geworden.